6/30/2017

Buraki i ich właściwości odżywcze


Buraki, bo dzisiaj o nich mowa choć niedoceniane, kryją w sobie prawdziwą skarbnice składników mineralnych. W głównej mierze buraki przeznaczone są do celów konsumpcyjnych aczkolwiek swoje zastosowanie znalazły jeszcze w produkcji cukru ( buraki cukrowe) i jako pożywienia dla zwierząt (buraki pastewne). Kuracja buraczana często zalecana jest w leczeniach antynowotworowych, usuwaniu toksyn jak i zwiększenia wydolności organizmu. Z każdym produktem powinniśmy jednak uważać. Burak ma również swoich przeciwników. Picie soku ze świeżego buraka przynosi bardzo dużo korzyści, aczkolwiek musimy pamiętać,że długotrwałe spożycie nadmiaru azotanów, które buraki mają w swoim składzie, może wpływać ujemnie na ogólne parametry krwi, prowadząc także do anemii. Czyli co za dużo to niezdrowo. Każda dieta powinna być odpowiednio zbilansowana aby przyniosła pozytywne efekty. Jak już wcześniej wspominałam buraki to źródło niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników mineralnych i witamin. Witamina C zawarta w burakach zapobiega nowotworom, alergią i infekcjom. Z kolei witaminna B1 wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowego, krwionośnego. Żelazo i obecność kobaltu wykazuje właściwości krwiotwórcze oraz są pomocne w leczeniu niedokrwistości. Magnez zwalcza negatywne skutki stresu i zmęczenia oraz wspomaga funkcjonowanie mózgu a wapń wpiera zęby i kości. Miedź zawarta w burakach odpowiada za gospodarkę kolagenu, żelaza a sód i potas odpowiadają za gospodarkę wodną organizmu. Ale to nie wszystko. Buraki również:

  • wzmacniają odporność organizmu
  • obniżają ciśnienie krwi
  • mają działanie antynowotworowe dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy
  • działają odmładzająco, redukują oznaki starzenia się
  • mają wpływ na poprawę wyglądu stanu włosów, skóry i paznokci
  • zmniejszają ryzyko zachorowań na osteoporozę
  • dzięki zawartości fitosteroli obniżają poziom złego cholesterolu we krwi i homocysteiny dzięki kwasowi foliowemu i bateinie
  • działają odksztuśnie
  • zapobiegają wadom rozwojowym płodu ponieważ buraki są bogatym źródłem kwasu foliowego
  • wspomagają walkę z wirusami
  • łagodzą objawy menopauzy
  • poprawiają nastrój
  • pomagają odkwasić organizm i przywrócić właściwą równowagę kwasowo-zasadową ponieważ są zasadotwórcze
  • wspomagają odporność
  • przeciwdziałają zgadze
  • wspomagają przemianę materii


Surowe buraki mają niski indeks glikemiczny co oznacza, że wolno uwalniają energię. Zaleca się stosowania kuracji w ramach profilaktyki antynowotworowej na bazie soku z buraków, która powinna być stosowana przez 6 tygodni nie więcej niż 2 razy w roku. Surowy sok z buraka można łączyć z jabłkiem i marchewką dla urozmaicenia smaku. Osoby aktywne fizycznie które również startują w sportach wytrzymałościowych powinny stosować i spożywać sok z świeżego buraka dzięki zawartych w nim azotanów. Liczne badania naukowe potwierdzają, że spożycie soku z surowych buraków zmniejsza koszt tlenowy aktywności fizycznej, tym samym zwiększając ogólną wydolność organizmu.

Pamiętajmy jednak, że każda kuracja powinna być konsultowana z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem. Spożywanie produktu w nadmiernej ilości niestety może prowadzić do złego samopoczucia i może wyrządzić więcej złego w Naszym organizmie niż dobrego. Jednocześnie każdy organizm ma zupełnie inną tolerancję na nadmiar spożycia danego produktu. Pamiętajmy o zbilansowanej diecie gdzie burak na stałe powinien się znaleźć w niej jako jeden z podstawowych produktów . Zastosowanie buraka w kuchni jest obszerne i na pewno każdy z Was znajdzie dla siebie odpowiednie przepisy z jego udziałem. Polecam zupy, surówki , sałatki jak i wypieki.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 Prosto z mojego talerza , Blogger