7/19/2017

Marchewka w tymianku


Jaka Waszym zdaniem powinna być idealna przekąska? No tak, na pewno zdrowa i smaczna. Od siebie dodam, że jak spełnia jeszcze funkcję dodatku do dania głównego otrzymuje miano idealnej. Wykorzystywanie warzyw w kuchni powinno stać się nawykiem każdego. Inspiracji jest wiele a każdorazowa zabawa w kuchni kończy się nowym pomysłem na przyszłe, godne polecenie dania. Czy wiesz, że marchewka jest źródłem witaminy A ( w postaci jej prowitamin, czyli beta, alfa karotenu i innych kartonoidów), witaminy C, K, witamin z grupy B oraz potasu, magnezu, miedzi, manganu i sodu? Marchew poprawia stan skóry, paznokci i włosów, wspomaga pamięć i koncentrację, wspiera układ nerwowy, wzmacnia odporność, oczyszcza i odtruwa organizm, redukuje ryzyko rozwoju miażdżycy jak i chorób nowotworowych.wspomaga wzrok.

Marchew- wartości odżywcze


SkładnikZawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna)41 kcal / 173 kJ
Białko0,93 g
Tłuszcz ogółem0,24 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,037 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,014 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,117 g
Kwasy tłuszczowe omega-30,002 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:30,000 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:50,000 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:60,000 g
Kwasy tłuszczowe omega-60,115 g
Węglowodany9,58 g
Błonnik pokarmowy2,8 g
Witamina A16706 I.U.
Witamina D0 I.U.
Witamina E0,66 mg
Witamina K113,2 µg
Witamina C5,9 mg
Witamina B10,066 mg
Witamina B20,058 mg
Witamina B3 (PP)0,983 mg
Witamina B60,138 mg
Kwas foliowy19 µg
Witamina B120 µg
Kwas pantotenowy0,273 mg
Wapń33 mg
Żelazo0,30 mg
Magnez12 mg
Fosfor35 mg
Potas320 mg
Sód69 mg
Cynk0,24 mg
Miedź0,05 mg
Mangan0,14 mg
Selen0,1 µg
Fluor3,2 µg
Cholesterol0 mg
Fitosterole~

Marchewka świetnie sprawdza się w kuchni i znalazła swoje przeogromne zastosowanie. Śmiało z niej możemy przygotować zupę, surówkę, sok czy ciasto. Idealnie komponuje się z różnymi rodzajami kasz, ryży czy warzyw strączkowych. Współgra jako dodatek do mięs czy ryb.
Ale dzisiaj tak jak wspomniałam powyżej, marchewka będzie moją przekąską. Aby ją przygotować potrzebujesz:

* parę sztuk świeżej, młodej marchewki
* tymianek
* masło bądź w wersji wege oliwę
* szczypta soli himalajskiej

Marchew dokładnie należy umyć i obrać lub wyszorować dobrze szczoteczką. Marchewkę układamy w parowarze, posypujemy tymiankiem, najlepiej świeżym. Całość skrapiamy oliwą lub układamy odrobinkę masła, posypujemy solą do smaku lub wyłączamy ją z użytku. Włączamy parowar na około 15 min i oczekujemy na gotową marchewkę. Jeżeli ktoś nie posiada parowaru może marchewkę ugotować w wodzie.

Smacznego :)

Ps. pamiętajmy o równowadze w zbilansowanej diecie. Marchew jest bardzo zdrowa ale jej nadmierne spożywanie może przynieść efekty uboczne ( pomarańczowe plamy na skórze).
Po ugotowaniu indeks glikemiczny marchewki wzrasta, nie jest ona wskazana w nadmiarze osobą walczącym z nawagą lub borykającym się z cukrzycą.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 Prosto z mojego talerza , Blogger