8/14/2017

"Okno żywieniowe", okresowy post czy jest zdrowy? Dieta IF



Tak jak z pewnością każdy rozumie słowo post, tak z oknem żywieniowym mamy problem. Co to jest okno żywieniowe? Na czym polega ? Czy jest zdrowe? Na te i wiele innych pytań które w trakcie czytania się nasuną, postaram się odpowiedzieć w tym poście. Dieta IF ( Intermitten Fasting), bo dzisiaj właśnie o niej mowa to inaczej, okresowy post. Dlaczego właśnie o niej piszę? Tylko i wyłącznie dlatego, że sama z niej korzystam i jestem z niej bardzo zadowolona. Uważam, że jest ona stworzona dla takich właśnie osób jak ja. Zdrowy tryb życia ale zdecydowanie za mało czasu na cokolwiek, tym bardziej na doliczaniu się kalorii. Próbowałam różnych diet, nie dlatego, że walczę z nadwagą ale zawsze było dla mnie ważne to aby do niej właśnie nie doprowadzić. Regularne jedzenie posiłków o wyznaczonych godzinach nie sprawdza się przy dynamicznym trybie życia. Wykonujemy różny charakter pracy i nie zawsze każdy może sobie pozwolić na regularne przerwy. Jeżeli masz wątpliwości czy Twój pracodawca będzie na tyle wyrozumiały i zgodzi się na posiłki regularne w trakcie wykonywania pracy to proponuje zrezygnuj z tego. Podejmowałam się tej próby i niestety skutki były negatywne przez co rosła we mnie frustracja na zaistniałą sytuację a co za tym idzie, bezsilność w działaniu. Zasady diety IF są banalnie proste, wyznaczasz sobie okres w którym możesz jeść od powstrzymania się przed zjedzeniem, tak zwany post. Oczywiście nie oznacza to, że w trakcie wyznaczonego czasu jedzenia spożywamy posiłki bez opamiętania, jemy " na za pas". W dalszym ciągu zachowujemy zdrowy sposób żywienia bez restrykcyjnych diet. Większość dietetyków w dalszym ciągu przekonuje, że najlepszym i skutecznym sposobem żywienia jest nic innego jak regularne posiłki- co 3 godziny 4 lub 5 posiłków na dobę. O diecie IF nie ma informacji negatywnych, tzn nie ma doniesień, że może szkodzić, wręcz przeciwnie- coraz więcej informacji spływa o jej korzyściach potwierdzonych badaniami.  Dieta IF ma parę wariantów co umożliwia dobór odpowiedniego co do swojego trybu życia. 

* Najbardziej popularna forma ( ja również właśnie z niej korzystam) to 16/8, czyli przez 8 godzin w ciągu doby możesz jeść, najlepiej dwa lub trzy główne posiłki i 2 przekąski a pozostałe 16 godzin pościsz. W ciągu wyznaczonego postu należy spożywać bardzo dużo płynów bez cukrowych, oczywiście najlepiej wodę. Możemy urozmaicić wodę plasterkiem cytryny. Dla smakoszy kawy bądź herbaty, napoje nie słodzimy ani nie zabielamy. W przypadku kobiet, rozpoczęcie diety może być w proporcjach 14/10 a z biegiem czasu sukcesywnie staramy się czas postu wydłużyć do 16 godzin. W moim przypadku okno żywieniowe początkowo rozpoczynało się o godzinie 13 a kończyło punkt 23. W związku z wykonywaną pracą, która kończyła się o godzinie około północy, dotarcie do domu, kąpiel itp akurat ostatni posiłek przypadał na 2,5 do 3 godzin przed snem. Wszystko pozostaje w normie zdrowego odżywiania. Poranna pobudka w granicach godziny 8 i zajęcie sobie tak czasu aby przez 5 godzin najbliższych nie myśleć o jedzeniu. Początki były trudne ale opłaca się powalczyć czasami z swoim organizmem i przyzwyczajeniami. Obecnie jestem w trakcie wydłużenia okresu postu. W dalszym ciągu rozpoczynam dzień pierwszym posiłekiem ok godziny 13 lub 13:30 ale kończę o godzinie 22. W taki sposób mój organizm codziennie pości przez 15 godzin. Niebawem dojdę do 16/8 :)

* 20/4, czyli w tym wypadku okres żywienia jest bardzo krótki, trwa zaledwie 4 godziny. Przez ten czas należy spożyć 2 solidne posiłki i jest bardzo wskazane aby posiłki były ciepłe. Osobiście uważam, że jest to dieta na która ja nie byłabym wstanie się zdobyć. Za bardzo lubię gotować i jeść aby odbierać sobie tą przyjemność.

* Kolejny wariant który również jest dość często praktykowany to 5:2, czyli 5 dni w ciągu tygodnia stosujesz swoją dietę, normalne odżywianie czyli kobiety ok 1800-2000 a mężczyźni 2500-3000 kalorii w ciągu dnia. Oczywiście dziennie zapotrzebowanie na kalorie jest uwarunkowane między innymi: wagą , wiekiem, aktywnością fizyczną czy trybem życia. Jednym słowem zachowujemy przez te dni zdrowy tryb żywienia, pozbawiony restrykcyjnych diet czy też objadania się a następnie przez dwa dni stosujesz głodówkę, spożywasz same napoje pozbawione cukru, w tym przypadku po raz kolejny wspomnę o wodzie. 

Dieta IF idealnie sprawdzi się u osób zabieganych, którzy prowadzą nieregularny tryb życia. Jest to również odpowiednia alternatywa dla chcących pozbyć się paru kilogramów u których inne diety nie przyniosły zamierzonych efektów lub były zbyt restrykcyjne. Dieta nie należy do niebezpiecznych a głód jest niezbędny do inicjowania wielu procesów metabolicznych. Jakie zalety ma stosowanie głodówek? Czy głodówka jest zdrowa? Poznajmy w takim razie korzyści z głodówki:

* głodówka prowadzona pod kontrolą lekarza czy odpowiedniego dietetyka, skuteczna okazuje się w leczeniu: nadciśnienia tętniczego, miażdżycy czy stanów zapalnych żołądka, trzustki. Pomaga również w schorzeniach reumatycznych jak i alergicznych.

* spada stężenie wolnych rodników które odpowiedzialne są za procesy starzenie się.


* głodówka jest idealnym sposobem na oczyszczenie organizmu. Kiedy organizm nie otrzyma pożywienia, zaczyna spalać zgromadzony zapas. Organizm ma czas aby strawić niepotrzebne produkty, tłuszcz, złogi cholesterolowe.

* po stosowaniu głodówki powracają normalne funkcje trzustki, wątroby czy pęcherzyka żółciowego ponieważ zostaje odciążony przewód pokarmowy.  

* dzięki głodówce zaobserwujemy utratę wagi, polepszy się samopoczucie jak i zwiększy wydolność organizmu.

* po stosowaniu głodówki poprawia się stan skóry, cera jest promienna.

* organizm jest w szybszym tempie pozbyć się stanów zapalnych.

* znacznie spada poziom trójglicerydów.

* rośnie poziom hormonu wzrostu. Im niższy jest jego poziom, tym większa skłonność do tycia. Hormon wzrostu jest sprzymierzeńcem spalania tkanki tłuszczowej, pomaga budować masę mięśniową.  

Jak sami widzicie głodówki mają wiele zalet. Oczywiście, jak z każdą dietą i głodówka powinna być stosowana rozsądnie lub pod okiem specjalisty. Jednak są również przypadki które od razu dyskryminują stosowanie diety IF. Powinny jej unikać osoby z zaburzeniami snu, niedosypiające, kobiety w ciąży. Nie jest ona wskazana dla osób przyjmujących insulinę jak i z chorobami nerek. 

Przy diecie również musimy pamiętać o zrównoważonych posiłkach. Organizm oczekując na pierwszy posiłek okazuje nam ssaniem w żołądku, nie możemy doprowadzić do tego aby posiłki były niezdrowe, wysokokaloryczne oraz jedzone na potęgę, bez opamiętania. Pierwsze dni diety są trudne. Pojawia się często wzmożona chęć na słodkie i kaloryczne posiłki. Organizm potrzebuje paru dni aby zaadaptować zmiany. W moim przypadku trudne były pierwsze 10 dni. Początkowo czułam się rozdrażniona przez uczucie głodu, delikatnie osłabiona. Po tym jednak okresie jestem zadowolona i dumna z wytrwałości ponieważ podołałam wyzwaniu i nie zamierzam zmieniać mojego nowego nawyku żywieniowego.

Dla osób aktywnych fizycznie mała uwaga. Treningi siłowe wykonuję 5 dni w tygodniu po około godzinie. Zapewne wiele osób skrytykuje, że wykonuję trening w godzinach porannych gdzie do pierwszego posiłku dzielą mnie jeszcze 2 godziny. Uważam, że każdy powinien podejść do tego indywidualnie. Nie przeszkadza mi wykonywanie treningu na czczo, wręcz odwrotnie, czuję się bardzo dobrze. W tym wypadku najlepiej zaobserwować reakcję organizmu i dobrać tak okno żywieniowe  aby nie kolidowało w dążeniu do wymarzonej sylwetki.


Dla niedowiarków poniżej zdjęcia które pokazują jak zmienia się ciało w przeciągu 6 miesięcy systematycznego treningu połączonego z dietą IF.


Życzę wszystkim wytrwałości:)


" Nie trzeba wierzyć w cuda, wystarczy wierzyć w siebie "

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 Prosto z mojego talerza , Blogger