6/23/2018

Antyoksydacyjny koktajl



Dzisiaj nie dość, że poznasz kolejny ciekawy przepis na zdrowy koktajl to i zdobędziesz wiedzę odnośnie antyoksydantach. Tak naprawdę, czy wiemy co to są antyoksydanty ? Jakie mają działanie i dlaczego są tak ważne dla odpowiedniego funkcjonowania organizmu?
Antyoksydanty, zwane również przeciwutleniaczami, są grupą związków chemicznych, które wstrzymują lub opóźniają proces utleniania substancji i powstawania wolnych rodników. Dzielimy je na dwie grupy, tj. endogenne, czyli te które są wytwarzane przez organizm oraz egzogenne, pozyskiwane poprzez pożywienie. Za najbogatsze źródła związków przeciwutleniających uważa się owoce i warzywa oraz ich przetwory, nasiona zbóż i roślin strączkowych, herbatę, kawę, wino, piwo, a także zioła i przyprawy. Większość owoców jest bogatym źródłem witaminy C, karotenoidów i związków polifenolowych. Szczególnie wyróżniają się pod tym względem owoce jagodowe bogate w antocyjany oraz owoce cytrusowe – doskonałe źródło flawonoidów. Obie te grupy mają silny potencjał przeciwulteniający. Najwięcej naturalnych antyoksydantów znajdziemy więc w owocach aronii oraz borówki czernicy, jabłkach, wiśniach, truskawkach, jeżynach, owocach bzu czarnego i dzikiej róży.Warzywa, choć mają mniejszy potencjał antyoksydacyjny, również posiadają pewną ilość związków przeciwutleniających. W tej kategorii „na czele” znajduje się czosnek, jarmuż, szpinak, kapusta, brukselka, brokuły i buraki. Zdecydowanie lepsze właściwości antyoksydacyjne mają produkty w postaci surowej niż po obróbce termicznej, np. gotowane czy duszone. Ze względu na to, że często ciężko zjeść potrzebną porcję warzyw i owoców w ciągu dnia, można pić soki czy koktajle. 

Dzisiaj podzielę się z Wami pomysłem na przepis, który aż kipi od związków przeciwulteniających. Znajdują się w nim głównie sezonowe owoce, których teraz pod dostatkiem. Do jego przygotowania niezbędne będą: 


  • 2 garści truskawek 
  • 100 g borówki amerykańskiej 
  • 2 cm korzeń imbiru 
  • ok 10 listków świeżej mięty 
  • 1 limonkę 
  • 500 ml wody mineralnej 

Owoce dokładnie umyj. Truskawki obierz z szypułek i wrzuć do naczynia blendera. Dorzuć borówki, obrany imbir, limonkę i listki mięty. Wlej wodę mineralną, niegazowaną i całość zmiksuj blenderem. Koktajl gotowy do wypicia.

Smacznego :)


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 Prosto z mojego talerza , Blogger